زندگی در دنیای عطر و ادکلن

بیایید با عطرها زندگی کنیم تا روح و ذهنمان همیشه در آرامش باشند.

زندگی در دنیای عطر و ادکلن

بیایید با عطرها زندگی کنیم تا روح و ذهنمان همیشه در آرامش باشند.

پنجشنبه, ۶ خرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۴۵ ب.ظ

۰

آروماتراپی (رایحه درمانی) و فواید و مضرات آن

پنجشنبه, ۶ خرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۴۵ ب.ظ

عطرها خواص زیادی دارند که یکی از آن ها آروماتراپی یا رایحه درمانی توسط عطرهاست. در این مطلب قصد داریم تمام نکات مهم در مورد آروماتراپی و فواید و مضرات آن را بیان کنیم.

آروماتراپی چیست؟

به مجموعه‌ای از درمان‌های سنتی، جایگزین یا تکمیلی گفته می‌شود که در آن از روغن‌های اسانسی (essential oils) و سایر ترکیبات گیاهی معطر استفاده می‌شود. آروماتراپی درمانی قدیمی است و تقریبا ۶ هزار سال است که از روغن های گیاهی و اسانسی برای بهبود سلامت جسمی یا روحی و همچنین ماساژ درمانی استفاده می‌شود.

آروماتراپی در واقع روشی است که مزایای زیادی برای سلامت جسم و روح و درمان برخی بیماری ها دارد که از طریق استشمام روغن های اسانس انجام می شود.

در سال 1997، سازمان بین المللی استاندارد (ISO) اسانس به عنوان یک “محصول به دست آمده از مواد خام گیاهی، یا با تقطیر با آب یا بخار، و یا از پوسته میوه های خانواده مرکبات توسط یک فرایند مکانیکی، و یا از طریق تقطیر خشک ” تعریف کرده است. بر همین اساس طیف وسیعی از روغن های ضروری وجود دارندکه به درجات مختلف ضد میکروبی ضد قارچ، و خواص آنتی اکسیدان تقسیم بندی می شوند. با این حال، کاربران باید توجه داشته باشند که محصولاتی که به عنوان “طبیعی” عرضه می شوند مواد شیمیایی هستند و در صورت استفاده نادرست می توانند خطرناک باشند پس برای استفاده از این مواد باید از یک متخصص آموزش دیده در این زمینه مشورت بگیرند.

کاربرد آروماتراپی یا رایحه درمانی

در مکان‌هایی مانند حمام بخار، روغن اسانسی با استفاده از مخزن یا ظرف منتشرکننده یا اسپری در هوا منتشر می‌شود و ازطریق تنفس وارد بدن می‌شود. روغن‌های مورداستفاده در آروماتراپی علاوه‌بر داشتن بوی دلپذیر از خواص ضدعفونی‌کننده‌ی مجرای تنفسی، ضداحتقانی (برطرف کننده‌ی گرفتگی بینی و سینه) و روانی نیز برخوردار هستند. لازم به ذکر است مقاله خواص شگت انگیز عطرها را بخوانید تا با دیگر خواص عطرها آشنا شوید.

استنشاق روغن‌های اسانسی موجب تحریک سیستم بویایی می‌شود. سیستم بویایی شامل بینی و بخشی از مغز است که با بویایی مرتبط است. مولکول‌هایی که وارد بینی یا دهان می‌شوند، به ریه‌ها رفته و از آنجا به سایر بخش‌های بدن می‌روند.

آروماتراپی یک رویکرد کل نگری محسوب می شود و هدف آن درمان کلی فرد است.

روندهای درمانی متناسب با نیازهای جسمی و روحی فرد خواهد بود و متخصص آروماتراپیست براساس این نیازها نوع روغن یا ترکیبی از آن ها را توصیه کند. طبق اعلام موسسه ملی سرطان (NCI)، محصولات آروماتراپی تا زمانی که ادعایی مبنی بر درمان یک بیماری خاص وجود نداشته باشد، نیاز به تأیید سازمان غذا و دارو ندارند. آروماتراپی، ماساژ درمانی نیست، اگرچه یک متخصص ماساژ درمانی ممکن است از روغن های معطر استفاده کند.

فواید آروماتراپی

آروماتروپی دارای مجموعه ای از منافع است:

مدیریت درد

بهبود کیفیت خواب

کاهش استرس، اضطراب

درد مفاصل را تسکین می دهد

درمان سردرد و میگرن

کاهش اثرات جانبی شیمی درمانی

کاهش درد زایمان

مبارزه با باکتری ها، ویروس یا قارچ

بهبود هضم غذا

بهبود مراقبت در منزل و درمان تسکین دهنده

افزایش ایمنی

روغن اسانس ریحان برای هوشیاری و کم کردن برخی از علائم افسردگی استفاده می شود این ممکن است باعث تسکین سردرد و میگرن شود در دوران بارداری باید از آن اجتناب کرد.

گفته می شود که روغن اسانس ترنج برای دستگاه ادراری و دستگاه گوارش مفید است. زمانی که با روغن اکالیپتوس ترکیب می شود ممکن است به تسکین مشکلات پوستی از جمله بیماری هایی که ناشی از استرس و ابله مرغان است کمک کند.

روغن اسانس فلفل سیاه معمولا برای تحریک گردش خون، درد عضلانی و کوفتگی استفاده می شود. ترکیبی از روغن اسانس زنجبیل، به منظور کاهش درد آرتروز و بهبود انعطاف پذیری مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن اسانس بابونه می تواند اگزما را درمان کند.

روغن اسانس سنبل هندی به عنوان دافع حشرات عمل می کند.

برای درد دندان و زخم‌های دهانی می‌توانیم از روغن گل میخک استفاده کنیم، ولی استفاده از این روغن باید صرفا به‌صورت موضعی باشد و از بلعیدن آن اجتناب کنیم. طرفداران آروماتراپی ادعا می‌کنند که این مشکلات سلامتی و طیف وسیعی از مشکلات سلامتی دیگر با آروماتراپی بهبود می‌یابند، ولی برای تمامِ مواردِ استفاده از آروماتراپی شواهد علمی وجود ندارد.

مضرات رایحه درمانی عطرها

هر روغن اسانسی، ترکیب شیمیایی خاص خود را دارد و برای دلیل خاصی استفاده می‌شود. بنابراین حتما باید قبل از استفاده از هر روغن برای مقاصد درمانی با آروماتراپیست، پرستار، پزشک، فیزیوتراپیست، ماساژ درمانگر یا داروسازی که در این زمینه آموزش دیده است، صحبت کنید.

متخصصی که در زمینه‌ی آروماتراپی آموزش دیده می‌تواند به شما توضیح بدهد که هر محصول را چطور استفاده کنید. او می‌تواند دستورات لازم درمورد استفاده یا رقیق‌سازی روغن اسانسی را به شما بدهد. سازمان غذا و دارو نظارتی بر محصولات آروماتراپی ندارد، بنابراین به‌راحتی نمی‌توان فهمید محصولی که خریده‌ایم، خالص است یا غیرطبیعی و مصنوعی.

افراد با هر یک از شرایط زیر باید در استفاده از آروماتراپی بسیار مراقب باشند:

آسم

صرع

آلرژی

فشار خون بالا

تب یونجه، نوعی آلرژی

شرایط پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس

اگر قرار باشد روغن با حامل مخلوط شود، فرد باید هرگونه حساسیت به آجیل را به متخصص خود یا ماساژ درمان بگویید، زیرا روغن حامل اغلب از آجیل و دانه ها تهیه می شود.

آروماتراپی می تواند عوارض جانبی داشته باشد، اما اینها به طور معمول خفیف هستند و دوام زیادی ندارند از جمله:

سردرد

حالت تهوع

برخی از واکنش های آلرژیک

حال که به صورت کامل با آروماتراپی یا رایحه درمانی عطرها آشنا شدید می توانید تصمیم بگیرید که این کار را انجام دهید یا خیر.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۳/۰۶
مجید ممدیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی