زندگی در دنیای عطر و ادکلن

بیایید با عطرها زندگی کنیم تا روح و ذهنمان همیشه در آرامش باشند.

زندگی در دنیای عطر و ادکلن

بیایید با عطرها زندگی کنیم تا روح و ذهنمان همیشه در آرامش باشند.

آخرین مطالب

۴ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

عطر شیرین چیست ؟

عطرهای شیرین از موادی استفاده شده است که طعم شیرینی دارند؛ در واقع در این عطر از اسانس‌های گوناگون اما شیرین استفاده شده است.

اگر دوست دارید با اطرافیان خود احساس صمیمیت بیشتری داشته باشید؛ در واقع جمعی که در آن قرار دارید صمیمی است؛ می‌توانید از عطرهای شیرین استفاده کنید.

این عطرها بر خلاف عطرهای تلخ که برای مکان‌های رسمی مناسب‌ترند؛ در جمع‌ها صمیمی و دوستانه و خانوادگی بیشتر استفاده می‌شود و این مورد مربوط به خواص عطرهای شیرین است.

بنابراین اگر در مجالس صمیمی حضور دارید و فردی خونگرم هستید؛ می‌توانید از عطرهای شیرین استفاده کنید.

این عطرها هم برای شما و هم برای اطرافیانتان آرامش‌بخش خواهند بود.

 

عطر شیرین مناسب برای چه افرادی است ؟

افراد علاقه مند به رایحه های شیرین افرادی شوخ طبع و رویا پرداز هستند.

این افراد به دنبال کشف چیزهای جدید بوده و به راحتی از محیط اطراف خود درس میگیرند.

در انتخاب دوست سخت گیر هستند ولی اگر با کسی دوست شوند تا مدت زیادی این رابطه ادامه دارد.

آنها افرادی رمانتیک و مهربان هستند که حرف زدن و درد و دل کردن با آنها راحت است.

این افراد برون گرا بوده و احساسات قوی نسبت به هر چیزی دارند.

اهداف و آرزوهای جالب و عجیبی دارند.

 

افراد علاقمند به عطر شیرین ، هم صحبت خوبی برای همه هستند و می توان به راحتی و بدون دغدغه با آنها درد و دل کرد و مشورت گرفت.

این افراد همیشه در حال یاد گرفتن هستند و بسیار شوخ طبعند.

این اشخاص حساس و زود رنج می باشند در حدی که خیلی زود عصبی شده اما خیلی دیر افراد را می بخشند.

آنها برای رسیدن به اهداف خود بسیار پر تلاشند.

 

آیا عطر شیرین مخصوص خانوم هاست ؟

تنها در عطرهای زنانه از رایحه‌های شیرین استفاده نمی‌شود؛ بلکه امروزه عطرهای مردانه از برندهای معروفی در بازار هستند که دارای رایحه‌ای شیرین می‌باشند و نشان دهنده یک مرد جذاب، خون گرم، شاد و صمیمی است.

 

به طور مثال یکی از رایحه‌های خوراکی شیرین، رایحه کارامل است. چوب نیز نمونه‌ای دیگر از رایحه‌های شیرین است که بیشتر در عطرهای کلاسیک استفاده می‌شود. گل‌ها نیز عطرهای شیرینی دارند که بیشتر در عطرهای زنانه و برای افرادی که به عطرهای آرامش‌بخش نیاز دارند؛ استفاده می‌شوند.

 

رایحه شیرین مخصوص چه زمانی است ؟

برای فصل های سرد، عطرهای گرم و شیرین توصیه می شود.

چرا که رایحه ها، تاثیر مستقیمی بر القای حسِ گرما و سرما بر ذهنِ ما دارند.

فصل زمستان فصلی است که بعضی ها عاشق آن هستند و بعضی ها هم از آن نفرت دارند.

چه از زمستان خوشتان بیاید یا نه این فصل بهترین فصل برای عطرهاست.

زیرا به دلیل دمای هوای پایین ملکول های عطر کمتر تبخیر می شوند وبنابراین بوی عطر در زمستان ثبات و دوام بیشتری دارد.

در زمستان از عطری باید استفاده کرد که در تضاد فضای پیرامون مان است.

برای همین عطرهای شرقی که رایحه های شیرین دارند بهترین گزینه هستند.

 

از آنجا که در فصل زمستان مولکول‌هاقی ترکیبات الکلی فرار نبوده و تا حدودی ساکن و بی‌حرکت هستند،

بنابراین معمولا در فصول سرد سال عطرها از ثبات بیشتری برخوردار خواهند بود.

 

مناسب ترین نوت ها برای زمستان نوت های وانیل، دارچین، دانه بخور، عنبر، ادویه جات و… است.

عطرهای شیرین یکی از پر طرفدارترین و محبوب ترین عطرها به حساب می آیند و به جز افرادی که مستعد سردرد به روایح عطری هستند و بیشتر از روایح پودری استقبال می کنند، تقریبا بقیه ی افراد روایح شیرین میپسندند.

 

عطرهای شیرین با طبع های مختلف وجود دارد :

عطرهای خنک و شیرین که برای استفاده در فصول گرم سال مناسب می باشد ، عطرهای معتدل و شیرین که عطری چهار فصل هستند و برای استفاده در تمام فصول سال مناسب است و در نهایت عطرهای گرم و شیرین که برای استفاده در فصل های پاییز و زمستان بسیار مناسب هستند.

روایح گلی:

همانطور که از اسم این گروه نت‌های عطری پیدا است رایحه آن‌ها از عطر گل‌ها و شکوفه‌ها بدست می‌آید که سرشار از ظرافت هستند. اکثر عطرهایی که در آن ها روایح گلی دارد شیرین هستند و علی الخصوص حضور گل یاس در نت های عطر شیرینی زیادی به عطر می بخشد.

گلهای سفید:

عطر و بوی همه گلها سرسبز ، شاداب و واقعاً سرمست کننده هستند ، تقریباً این نت ها در عطرهایی دیده می شود که کاملا رایحه ی زنانه ای را دارا هستند و شیرینی آن جذابیت عطر را دو چندان خواهد کرد.

 

دسته ای دیگر از عطرهای شیرین هستند که عمدتاً بر روی وانیل ساخته شده اند ، یادآور بوی غذائی ، به ویژه شیرینی و دسر است. اعم از شکلات ساده و خامه تازه و کارامل تا دستور العمل های پیچیده یا عجیب و غریب مانند ماکارون ها و…

 

این گروه از نت ها از جمله مهمترین عطرهای معاصر هستند . اگرچه برخی از مواد طبیعی جنبه های شیرینی یا غذایی دارند ، اما بخش عمده ای از این نت ها از طریق درهم آمیختن هوشمندانه و مصنوعی تولید می شوند.

 

این یادداشت های خوراکی باعث ایجاد احساس سرخوشی و شادابی می شوند.

روایح گلی عطر های شیرین:

همانطور که از اسم این گروه نت‌های عطری پیدا است رایحه آن‌ها از عطر گل‌ها و شکوفه‌ها بدست می‌آید که سرشار از ظرافت هستند. اکثر عطرهایی که در آن ها روایح گلی دارد شیرین هستند و علی الخصوص حضور گل یاس در نت های عطر شیرینی زیادی به عطر می بخشد. عطرهای گل باعث ایجاد یک لمس عاشقانه و غالباً زنانه به یک ترکیب می شوند و احساس زیبایی طبیعی حاصل از آن را تقویت می کنند.

روایح میوه ای:

میوه ها به ویژه در دهه ۲۰۰۰ در دسته گل های میوه ای بسیار پرطرفدار بوده اند .روایح میوه ای اکثرا شیرینی و جذابیت بی نظیری را به مصرف کننده هدیه میکنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۰۰ ، ۱۲:۰۰
مجید ممدیان

چقدر با رایحه های مختلف در عطر و ادکلن آشنا هستید؟ دسته بندی انواع رایحه عطرها بر چه اساسی انجام می شود؟ و هر کدام از آنها چه ویژگی هایی دارند؟ برای تقسیم بندی عطرها قوانین خاصی وجود ندارد. اما می توان به صورت کلی آنها را بر اساس طبع، رایحه، فصل، جنسیت و غیره … تقسیم بندی کرد.

به طور کلی می توان عطرها را بر اساس رایحه به دو گروه تقسیم بندی کرد. گروه عطرهای سنتی یا کلاسیک و گروه عطرهای مدرن.

معرفی انواع رایحه در عطرها

عطر قدمتی 4000 ساله دارد و از دیرباز جزیی از وسایل زیبایی به حساب می آمد. استفاده از عطر و توجه به رایحه های مختلف آن نقش موثری را در ایجاد حس خوب ایفا کرده و معمولا افراد با توجه به سلیقه و عادات خود و خواص عطرها و همچنین تغییر فصل و مکان مورد نظر عطر مناسب خود را انتخاب می کنند. به همین دلیل در این مقاله به بررسی انواع رایحه عطرها و کاربرد آنها می پردازیم:

1. مرکبات: معمولا عطرهایی با این رایحه تند و گرم بوده و برای افرادی که به طبیعت و کشف کردن علاقه دارند، مناسب است. حس تازگی را القا می کند و از معروفترین آنها می توان به بوی نارنگی, سیب، انبه، هلو و لیمو اشاره کرد.

2. چوب:عطرهایی آرامش بخش با رایحه ای ملایم و شیرین هستند و حس کلاسیک و شیک بودن را القا می کنند. معمولا افرادی که روابط اجتماعی زیادی دارند این نوع رایحه را انتخاب می کنند.

3. گل:بوی شیرینی دارند و حس رومانتیک بودن را ایجاد می کنند. از معروفترین آنها می توان رز، یاس، شکوفه های پرتقال را نام برد. در واقع نوع عطرها بسیار زنانه و لطیف هستند. زنانی که اهل ریسک نیستند و زندگی آرام را ترجیح می دهند، این رایحه اصلی ترین انتخاب آنها است.

4. ادویه جات شرقی: رایحه هایی گرم و تند که اکثرا برای فصل زمستان مناسب هستند. معروفترین آنها دارچین، فلفل و میخک است و برای مراسم رسمی یا زمانیکه می خواهی شخصی خاص را جذب کنی بسیار ایده آل هستند.

5. دریایی: عطرهایی سرد با بویی پاک مانند دریا هستند که پیشنهاد می شود برای مراسم کاری یا موقعیت های رسمی استفاده شود.

6. علفی:بهترین انتخاب برای استفاده روزانه است و حس طراوت و شادابی را القا می کند. رایحه هایی مانند سرخس، اسطوخودوس و رزماری در این دسته قرار می گیرند.

عطرها با این که خیلی متفاوت هستند اما در ساخت شان معمولا از یکسری رایحه های اصلی استفاده می شود، رایحه هایی مثل عطر گل ها، رایحه های شرقی، ترکیب گل و رایحه های شرقی، چوب صندل و میوه ها جزو اصلی ترین ها هستند. همچنین گیاهانی مثل بادیان رومی، گل سرخ، ترنج، هل، چوب سدار، اکالیپتوس، کندر، یاسمن، شمعدانی، زنبق، اسطوخودوس، لیمو، یاس بنفش، لی لی، ماگنولیا، خزه، بهار نارنج، پرتاقل، زنبق زرد، نعنا، کاج، تمشک، رز، گل مریم و وانیل جزو موارد بسیار محبوب و پرطرفدار به حساب می آیند. نوع عطر این گیاهان و میوه هاست که تعیین می کند عطر شما سرد است یا گرم.

دقت داشته باشید که هیچ گرانی بی حکمت نیست! مسلما یک عطر ارزان قیمت نه چندان معروف نمی تواند جای شرکت های معتبر سازنده عطر را بگیرد. در مورد عطرهای نامرغوب باید بدانید که ممکن است پس از استفاده بد بو شوند برای همین اگر از این نوع عطرها دارید آنها را به هیچ وجه وی لباستان اسپری نکنید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۰۰ ، ۱۲:۴۱
مجید ممدیان

روغن های معطر ، عطرها و سایر ادکلن ها و بوهای خوشبو کننده از زمان تمدن اولیه انسان وجود داشتند و استفاده میشدند.

امروزه عطرها را می توان در همه جا دید ، از شمع های معطر گرفته تا تمام محصولات حمام و تمام وسایلی که به صور باعث می شود که تمام افراد احساس خوبی داشته باشند.

یک عروسی ، یک جلسه ، یک مصاحبه ، یک تاریخ خاص ، یک مهمانی یا حتی رویدادهای روزانه مانند خرید و صرف نظر از لباسی که میپوشید،

عطرهایی که میزنید نقش اصلی در به تصویر کشیدن یک تصویر واضح از شخصیت شما دارد.

سازمان International Flovors & Fragrance Inc یا IFF تقریباً 20 سال از زمان خود را صرف نحوه تأثیرگذاری عطرها بر روی افراد   مختلف کرده است. استفاده از یک عطر با رایحه دلپذیر، مانند انتخاب یک لباس شیک و با وقار، قدرت اعتماد به نفس و موقعیت اجتماعی شما را بالا می برد. به این نکته حتماً توجه نمایید که نسبت به موقعیت کاری و شخصیت درونی خود یک عطر مناسبت را انتخاب و استفاده نمایید. یک عطر خوشبو همانند یک لباس شیک و باوقار به شما قدرت و اقتدار می بخشد و می تواند برگ برنده ای برای موفقیت های شما به حساب بیاید. همیشه به خاطر داشته باشید حتی در غیاب شما رایحه عطر شما باید یادآور شخصیت شما باشد.

چرا باید از عطر استفاده کنیم؟

عطر فواید بسیاری برای جسم و روح انسان دارد. جسم و روح ر ا تقویت می کند و کیفیت زندگی ما را بالا می برد. بعضی از این فواید و همچنین خواص عطرها را در این مقاله توضیح می دهیم.

فواید عطر زدن

رایحه خوش

یکی از دلایل استفاده از عطر، به علت رایحه خوش آن است. برای آنکه بدن ما بوی خوش بگیرد استفاده از عطر بسیار توصیه شده است. البته این نکته مهم است که استفاده از عطر، روی بدن تمیز و حمام رفته بسیار مناسب است و بوی آن خوش و ماندگاریش بالا می شود. این شاید آشناترین دلیل استفاده از عطر باشد که همه ما آن را می دانیم.

افزایش اعتماد به نفس

یک عطر خوب مانند یک لباس شیک و برازنده اعتماد به نفس می دهد. یک عطر با بوی فوق العاده می تواند باعث شگفتی های شخصیت شما شود. عطری را انتخاب کنید که متناسب با شخصیت شما باشد. وها قدرت ترغیب قوی تر از کلمات ، ظواهر ، احساسات یا اراده را دارند.

قدرت متقاعد کننده بوی را نمی توان انکار کرد ، مانند نفس در ریه های ما وارد می شود ، مشام ما را پر می کند و یک بوی خوب تمام حس های بد را از ما دور میکند.

هنگامی که از عطر و ادکلن ها استفاده میکنید، بوی خوش معطر خریداری می کنیم. این دلیل اصلی هر آقا و خانم برای خرید و استفاده از عطر میباشد. پیامی که به صورت غیر مستقیم به اطرافیان منتقل مشود این است که این فرد بهداشت شخصی خود را رعایت میکند

در نتیجه از نظر اجتماعی قابل قبول خواهد بود. لازم به ذکر است که عطرها برای مخفی کردن بوی بد بدنتان یا بوی بد عرق به وجود نیامده اند بلکه برای بدنی پاک باید استفاده شوند.

عطر به آرامش روح کمک می کند. همچنین  یک عطر میتواند منعکس کننده روحیه شما باشد،

انتخاب یک عطر مناسب میتواند ترس ،اضطراب و خیلی عوامل بد را  محفوظ داشته باشید.عطرها انواع مختلفی از بوها را برای خلق و خوی متفاوت ارائه می دهند.عطر را به هر مناسبت انتخاب کرده و بپوشید تا بتوانید با خلق و خوی خود تطبیق دهید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۰۰ ، ۲۲:۳۹
مجید ممدیان

عطرها خواص زیادی دارند که یکی از آن ها آروماتراپی یا رایحه درمانی توسط عطرهاست. در این مطلب قصد داریم تمام نکات مهم در مورد آروماتراپی و فواید و مضرات آن را بیان کنیم.

آروماتراپی چیست؟

به مجموعه‌ای از درمان‌های سنتی، جایگزین یا تکمیلی گفته می‌شود که در آن از روغن‌های اسانسی (essential oils) و سایر ترکیبات گیاهی معطر استفاده می‌شود. آروماتراپی درمانی قدیمی است و تقریبا ۶ هزار سال است که از روغن های گیاهی و اسانسی برای بهبود سلامت جسمی یا روحی و همچنین ماساژ درمانی استفاده می‌شود.

آروماتراپی در واقع روشی است که مزایای زیادی برای سلامت جسم و روح و درمان برخی بیماری ها دارد که از طریق استشمام روغن های اسانس انجام می شود.

در سال 1997، سازمان بین المللی استاندارد (ISO) اسانس به عنوان یک “محصول به دست آمده از مواد خام گیاهی، یا با تقطیر با آب یا بخار، و یا از پوسته میوه های خانواده مرکبات توسط یک فرایند مکانیکی، و یا از طریق تقطیر خشک ” تعریف کرده است. بر همین اساس طیف وسیعی از روغن های ضروری وجود دارندکه به درجات مختلف ضد میکروبی ضد قارچ، و خواص آنتی اکسیدان تقسیم بندی می شوند. با این حال، کاربران باید توجه داشته باشند که محصولاتی که به عنوان “طبیعی” عرضه می شوند مواد شیمیایی هستند و در صورت استفاده نادرست می توانند خطرناک باشند پس برای استفاده از این مواد باید از یک متخصص آموزش دیده در این زمینه مشورت بگیرند.

کاربرد آروماتراپی یا رایحه درمانی

در مکان‌هایی مانند حمام بخار، روغن اسانسی با استفاده از مخزن یا ظرف منتشرکننده یا اسپری در هوا منتشر می‌شود و ازطریق تنفس وارد بدن می‌شود. روغن‌های مورداستفاده در آروماتراپی علاوه‌بر داشتن بوی دلپذیر از خواص ضدعفونی‌کننده‌ی مجرای تنفسی، ضداحتقانی (برطرف کننده‌ی گرفتگی بینی و سینه) و روانی نیز برخوردار هستند. لازم به ذکر است مقاله خواص شگت انگیز عطرها را بخوانید تا با دیگر خواص عطرها آشنا شوید.

استنشاق روغن‌های اسانسی موجب تحریک سیستم بویایی می‌شود. سیستم بویایی شامل بینی و بخشی از مغز است که با بویایی مرتبط است. مولکول‌هایی که وارد بینی یا دهان می‌شوند، به ریه‌ها رفته و از آنجا به سایر بخش‌های بدن می‌روند.

آروماتراپی یک رویکرد کل نگری محسوب می شود و هدف آن درمان کلی فرد است.

روندهای درمانی متناسب با نیازهای جسمی و روحی فرد خواهد بود و متخصص آروماتراپیست براساس این نیازها نوع روغن یا ترکیبی از آن ها را توصیه کند. طبق اعلام موسسه ملی سرطان (NCI)، محصولات آروماتراپی تا زمانی که ادعایی مبنی بر درمان یک بیماری خاص وجود نداشته باشد، نیاز به تأیید سازمان غذا و دارو ندارند. آروماتراپی، ماساژ درمانی نیست، اگرچه یک متخصص ماساژ درمانی ممکن است از روغن های معطر استفاده کند.

فواید آروماتراپی

آروماتروپی دارای مجموعه ای از منافع است:

مدیریت درد

بهبود کیفیت خواب

کاهش استرس، اضطراب

درد مفاصل را تسکین می دهد

درمان سردرد و میگرن

کاهش اثرات جانبی شیمی درمانی

کاهش درد زایمان

مبارزه با باکتری ها، ویروس یا قارچ

بهبود هضم غذا

بهبود مراقبت در منزل و درمان تسکین دهنده

افزایش ایمنی

روغن اسانس ریحان برای هوشیاری و کم کردن برخی از علائم افسردگی استفاده می شود این ممکن است باعث تسکین سردرد و میگرن شود در دوران بارداری باید از آن اجتناب کرد.

گفته می شود که روغن اسانس ترنج برای دستگاه ادراری و دستگاه گوارش مفید است. زمانی که با روغن اکالیپتوس ترکیب می شود ممکن است به تسکین مشکلات پوستی از جمله بیماری هایی که ناشی از استرس و ابله مرغان است کمک کند.

روغن اسانس فلفل سیاه معمولا برای تحریک گردش خون، درد عضلانی و کوفتگی استفاده می شود. ترکیبی از روغن اسانس زنجبیل، به منظور کاهش درد آرتروز و بهبود انعطاف پذیری مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن اسانس بابونه می تواند اگزما را درمان کند.

روغن اسانس سنبل هندی به عنوان دافع حشرات عمل می کند.

برای درد دندان و زخم‌های دهانی می‌توانیم از روغن گل میخک استفاده کنیم، ولی استفاده از این روغن باید صرفا به‌صورت موضعی باشد و از بلعیدن آن اجتناب کنیم. طرفداران آروماتراپی ادعا می‌کنند که این مشکلات سلامتی و طیف وسیعی از مشکلات سلامتی دیگر با آروماتراپی بهبود می‌یابند، ولی برای تمامِ مواردِ استفاده از آروماتراپی شواهد علمی وجود ندارد.

مضرات رایحه درمانی عطرها

هر روغن اسانسی، ترکیب شیمیایی خاص خود را دارد و برای دلیل خاصی استفاده می‌شود. بنابراین حتما باید قبل از استفاده از هر روغن برای مقاصد درمانی با آروماتراپیست، پرستار، پزشک، فیزیوتراپیست، ماساژ درمانگر یا داروسازی که در این زمینه آموزش دیده است، صحبت کنید.

متخصصی که در زمینه‌ی آروماتراپی آموزش دیده می‌تواند به شما توضیح بدهد که هر محصول را چطور استفاده کنید. او می‌تواند دستورات لازم درمورد استفاده یا رقیق‌سازی روغن اسانسی را به شما بدهد. سازمان غذا و دارو نظارتی بر محصولات آروماتراپی ندارد، بنابراین به‌راحتی نمی‌توان فهمید محصولی که خریده‌ایم، خالص است یا غیرطبیعی و مصنوعی.

افراد با هر یک از شرایط زیر باید در استفاده از آروماتراپی بسیار مراقب باشند:

آسم

صرع

آلرژی

فشار خون بالا

تب یونجه، نوعی آلرژی

شرایط پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس

اگر قرار باشد روغن با حامل مخلوط شود، فرد باید هرگونه حساسیت به آجیل را به متخصص خود یا ماساژ درمان بگویید، زیرا روغن حامل اغلب از آجیل و دانه ها تهیه می شود.

آروماتراپی می تواند عوارض جانبی داشته باشد، اما اینها به طور معمول خفیف هستند و دوام زیادی ندارند از جمله:

سردرد

حالت تهوع

برخی از واکنش های آلرژیک

حال که به صورت کامل با آروماتراپی یا رایحه درمانی عطرها آشنا شدید می توانید تصمیم بگیرید که این کار را انجام دهید یا خیر.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۰۰ ، ۲۱:۴۵
مجید ممدیان